بسم الله الرحمن الرحيم.

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH DAN PENYAYANG

C cantik & C hensem ^__^

kata- kata aluan dari pemilik syarikat

*TERIMA KASIH SEBAB SUDI MENJENGAH KE PAGES YG X SEBERAPA INI...
*PAGES INI DIBINA BERTUJUAN HANYA UNTUK LUAHAN HATI,FIKIRAN,CAMBAHAN IDEA PEMILIK SAHAJA
* PENDEK KATA HANYA UNTUK SUKA2 N HEPI2 SAJA
*TAK MAHU GADUH2 YER?
*PEACE NO WAR..(^__^)V

Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 4 Disember 2013

yang indah itu kenangan...

Assalamualaikum...w.b.t

hari ini kemungkinan hari terakhir di Universiti Utara Malaysia..tak tahulah bila lagi boleh menjejakkan kaki ke sini semula...banyak kenangan pahit dan manis sepanjang Ana berada di sini..rasa sebak mula menular dalam hati bilamana saat utk meninggalkannya semakin hampir...sungguh,Ana rindu suasana belajar yg dulu...ukhwah yg terjalin mana mungkin boleh dibeli dengan wang ringgit..sungguh indah...

3.12.13,akhirnya aku berjaya mengenggam segulung ijazah..alhamdulilah.ribuan terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada setiap insan yang terlibat di sebalik kejayaan ini sama ada rasmi ataupun tidak...abah dan umi,keluarga,cikgu-cikgu yg mengajar Ana dari tadika hingga lah ke tingkatan 6, pensyarah-pensyarah, sahabat susah senang, rakan -rakan yang tersayang..sesungguhnya,kalian adalah permata yg tak ternilai..hanya ALLAH jua yang dapat membalasa jasa kalian..

sepanjang seminggu disini, banyak kenangan yg Ana tambah sebagai 'koleksi peribadi' yg akan tetap setia bersemadi di dalam ingatan dan hati..inshaaALLAH...kebanyakan junior Ana sekarang menjadi orang-orang penting dan berjaya dalam bidang masing-masing..akak bangga dengan kalina semua...semoga kalian akan terus berjaya dunia dan akhirat...terima kasih sebab jadi adik-adik yg baik utk akak...saya sayang anda semua... :)

dalam kegembiraan ada terselit sedikit kesedihan...Ana mengucapkan takziah kepada junior Ana yang bernama Asraf Afiq kerana bapa yang dikasihi kini menemui penciptanya..salam takziah..semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang - orang yang beriman.. semoga kamu kuat ya menempuhi hari-hari mendatang..inshaALLAH...

namun,hari ini ada bahagianya bilamana Amirul Rahim yangjuga merupakan junior Ana telah menyambut ulangtahun kelahirannya...sanah helwah mirul...semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki dalam iman...semoga jua kamu berjaya di dunia dan akhirat..akak tak ada hadiah nak bagi...huhu..terima kasih untuk segala kebaikan yang diberikan. jangan nakal-nakal...:)

sejujurnya,kenangan disini tak akan mampu dijual beli..terima kasih ya ALLAH kerana memberikan 'kebahagiaan' ini untuk Ana..alhamdulilah...

Ahad, 1 Disember 2013

ini kisah Ammar


 dipetik dari kosmo edisi 2 dis 2013..ingin tahu lebih lanjut dapatkan  akhbar kosmo di pasaran

 credit to : kosmo online


KETENANGAN di bumi Turki pada hari itu sama seperti hari-hari yang sebelumnya. Penduduk setempat sibuk dengan rutin seharian manakala mereka yang memandu di kawasan berbukit di sekitar Istanbul begitu berhati-hati.
Namun, pada pagi dua hari sebelum sambutan Awal Muharram itu merupakan hari yang cukup istimewa kepada seorang anak muda kelahiran Kuala Lumpur, Ahmad Ammar Ahmad Azam, 20. Ia menjadi titik permulaan dalam hidupnya kerana bakal mengajar pelajar-pelajar baharu mengenai risalah An-Nur di sebuah madrasah.
Dia begitu berhati-hati menuruni bas yang dinaiki dari madrasahnya di Mobilyacilar sambil mendengar alunan muzik seruling Ney, instrumen yang menjadi kegemaran Jalaluddin Ar-Rumi. Jalaluddin atau lebih dikenali sebagai Rumi merupakan penyair tersohor dari Parsi yang banyak mempengaruhi penulisan dan budaya masyarakat Islam.
Ketika cuba melintas di satu persimpangan jalan, langkahnya terhenti. Tubuhnya seakan-akan hilang imbangan lalu dia terjatuh. Pada saat itu jugalah sebuah van ambulans yang datang dari belakang merempuh tubuhnya. Dia terkulai di tepi jalan, namun digagahkan juga berdiri meminta bantuan daripada pemandu van ambulans yang melanggarnya.
Namun, sudah tertulis di Luh Mahfuz, hayat siswa Universiti Marmara, Istanbul, Turki itu dipinjamkan sehingga 2 November 2013. "Pelbagai versi yang saya dengar tentang kemalangan itu. Apa pun, Allah telah menyusun perjalanan hidup Ahmad Ammar. Memang sedih tetapi saya reda dengan ketentuan-Nya," luah ibu arwah Ahmad Ammar, Nur Azlina Abdul Aziz ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini. Hari ini masuk sebulan pemergian anak keempat daripada lima beradik itu.
Kenangan manis
Menurut laporan bedah siasat, Ahmad Ammar mengalami kecederaan teruk pada organ dalaman yang mengakibatkan dua tulang rusuknya patah. Apa yang mengejutkan Nur Azlina ialah tiada kesan darah ditemui pada tubuh Ahmad Ammar.
Namun, kenangan bersama Ahmad Ammar, terus mekar di dalam hati Nur Azlina.
"Saya tidak pernah berasa kehilangan Ahmad Ammar kerana dia sentiasa bersama saya. Jika dahulu, dia berada jauh di negara orang tetapi kini dia seperti sentiasa berada di sisi saya, setiap masa," katanya.
Penghormatan tertinggi. Jenazah Ahmad Ammar disemadikan di tanah perkuburan sahabat Rasulullah SAW, Abu Ayub al-Ansari.


Kisah Ahmad Ammar tiba-tiba menjadi bualan di laman-laman sosial, sehinggakan pemergiannya diangkat setinggi pemimpin agung Islam dan ditempatkan bersama sahabat-sahabat nabi di Eyub Sultan, Turki. Di pinggir Konstantinople itu letaknya makam Saidina Abu Ayub al-Ansari iaitu sahabat rapat Rasulullah yang meninggal dunia ketika menyertai kempen perang jihad fisabillah tahun 674 Masihi.
"Anak saya seperti remaja-remaja lain, cuma beza Ahmad Ammar ialah akhlaknya. Ketika orang sibuk bertanya tentang keperibadian arwah, saya cuba ingat kembali, berapa kali saya meninggikan suara atau jika pernah terdetik perasaan marah kepadanya.
"Baru saya tersedar, tidak pernah sekali saya melakukan semua itu kepadanya. Dia anak yang mudah dijaga dan tidak pernah merungut," cerita Nur Azlina yang aktif dalam badan kebajikan amal.
Ibu kepada lima anak itu menambah, Ahmad Ammar seorang yang pendiam dan hanya bercakap apabila perlu saja sama ada bersama teman atau ahli keluarganya.
Sehinggakan kata Nur Azlina, guru sekolahnya pernah menelefon beliau semata-mata mahu memberitahu Ahmad Ammar tergelak di dalam kelas. Masa kecilnya, ujar Nur Azlina, dahi arwah sudah mempunyai garis-garis halus. Optimis wanita itu, anaknya mungkin berfikir tentang umat Islam di seluruh dunia.
Satu perkara yang mengagumkan tentang ibu bapa Ahmad Ammar ialah tiada riak kesedihan pada wajah mereka. Sebaliknya, terpancar ketabahan dan keredaan kedua-duanya baik kepada Nur Azlina dan suami, Ahmad Azam Abdul Rahman dalam setiap gerak geri dan butir bicara mereka. Sebagai ibu, bohonglah jika Nur Azlina tidak terkesan dengan pemergian Ahmad Ammar. Namun, beliau melihatnya dari sudut yang positif.
"Perasaan sedih itu bertukar syukur kerana peribadi dan sumbangan Ammar selama hayatnya membawa perubahan positif dalam dirinya," kata mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia itu.
Minat arwah dalam sejarah tamadun Islam dunia membawanya ke Turki untuk mendalami ilmu-ilmu Daulah Uthmaniyyah. Arwah terdorong daripada wawasan bapanya yang menjadikan Sultan Muhammad al-Fatih sebagai rujukan dalam hidup.
Percaturan Allah
Menurut Nur Azlina, beliau pernah bergurau dengan Ahmad Ammar dengan mengatakan Sultan Muhammad al-Fatih berjaya membina empayar Uthmaniyyah yang bertahan selama 600 tahun pada usia 21 tahun. Maka, Ahmad Ammar ada setahun lagi untuk menyumbang sesuatu kepada umat Islam.
Rupa-rupanya, pemergian arwah itulah yang memberi kesan mendalam kepada masyarakat Islam.

AHMAD AMMAR (dua dari kanan) merupakan pelajar cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2010 di Maktab Tentera Diraja.


Sebagai bapa, Ahmad Azam menerima pemergian arwah anaknya sebagai satu percaturan yang telah ditetapkan Allah.
"Sebenarnya, saya sedang dalam pembinaan pejabat rasmi di Turki. Jarak antara Eyub Sultan dan pejabat itu hanya 10 minit perjalanan. Bolehlah saya melawatnya selalu di sana," katanya memasang impian.
Sementara itu, salah seorang sahabat karib arwah Ahmad Ammar, Muhammad Huzaifi Ali, 20, seboleh-bolehnya mahu memadamkan memori yang tercatat pada 2 November lalu.
Panggilan telefon dan mesej daripada rakan-rakan yang memaklumkan berita pemergian Ahmad Ammar merengut jantungnya.
'Adik dah meninggal'. Ayat pendek itu membuatkannya tergamam apatah lagi sahabatnya itu berkelana di perantauan untuk menimba ilmu.
"Kehilangan seorang rakan karib yang mesra dipanggil adik itu sangat terkesan di hati saya, namun saya bersyukur kerana arwah mendapat pengiktirafan tinggi daripada kerajaan Turki apabila jenazahnya dikebumikan di Eyub Sultan di Istanbul, Turki," katanya ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.
Memori singkat bersama arwah sewaktu sahabatnya itu pulang bercuti ke tanah air dua bulan lalu menerjah ke kotak fikiran Huzaifi. Dalam kesibukan memenuhi tugas sebagai seorang jurugambar, dia masih sempat bertemu Ahmad Ammar.
Arwah yang juga rakan sekolah ketika mereka menuntut di Sekolah Rendah Islam Al-Huda di Gombak, Selangor mencadangkan kepada Huzaifi supaya membuat satu sesi penggambaran korporat dengan menjadikan bapanya, Ahmad Azam sebagai model.
Catatan rakan karib
"Itu adalah pertemuan terakhir saya bersama arwah dan bapanya," ujar graduan Diploma Fotografi Universiti Teknologi Mara itu.
Antara pesanan arwah yang cukup berbekas di hati Huzaifi ialah supaya dia tidak terlalu bebas berkarya, sebaliknya memanfaatkannya kepada jalan dakwah.
Menerusi sebuah laman peminat di Facebook, Tribute Ahmad Ammar Ahmad Azam yang diwujudkan, terdapat satu catatan yang ditulis oleh seorang rakan karib arwah ketika menuntut di Universiti Marmara, Turki iaitu Muhammad Ahmad Zahid, 20.

RIBUAN rakyat Turki mengiringi jenazah Ahmad Ammar ke tanah perkuburan.


Anak muda ini merupakan individu yang bertanggungjawab mengalunkan surah al-Ikhlas sebanyak tiga kali ketika jenazah Ahmad Ammar diditurunkan ke liang lahad di tanah perkuburan Eyub Sultan, Istanbul.
Menerusi video berdurasi selama kira-kira 24 minit yang dimuat naik ke laman YouTube berjudul GPTD: Ahmad Ammar Dalam Kenangan (1993-2013), kelihatan seorang anak muda berkemeja T merah memegang mikrofon membaca surah tersebut.
Tindakannya itu hanya semata-mata mahu melaksanakan amanah arwah yang ketika hayatnya pernah secara berseloroh meminta Muhammad berbuat demikian jika sampai waktunya beliau menghadap Ilahi.
"Pada mulanya, beliau meminta saya mengaji pada majlis perkahwinannya pada masa akan datang. Selepas itu, arwah meminta saya mengaji, sekurang-kurangnya surah al-Ikhlas selepas dia meninggal dunia," katanya yang menggelar arwah dengan panggilan Abang Long.

30 0rang yg pertama dlm Islam

Assalamualaikum...kali ni ana nak berkongsi tentang sesuatu yg menarik yg mungkin jarang diketahui oleh orang Islam.. iaiatu 30 orang yang pertama dalam Islam..

1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.

2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS.

3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.

25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.

26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA.

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW.

Sabtu, 30 November 2013

puisi buat Ahmad Ammar

Assalamualaikum...w.b.t

Mengenali Ahmad Ammar, hati sesiapa jua pasti dijentik akan betapa hidup kita ini hanyalah persingahan untuk mencari bekalan di akhirat sana...
betapa Ahmad Ammar begitu 'dicintai' sesiapa pun yg cintakan dan mahukan syurga ALLAH...saat menonton videonya di youtube buat pertama kali,air mata jatuh..untuk seseorang yg tidak mengenalinya...apatah lagi ahli keluarga, sahabat2 dan kenalan2 arwah...dan disaat itu jua, ALLAH telah mengilhamkan sesuatu untuk ana bg menyatakan kekaguman akan insan bernama Ahmad Ammar ini..mungkin dia tidak akan membacanya, namun puisi ini hanyalah perkongsian perasaan ana spt insan2 lain yg mengkagumi beliau...inshaa ALLAH..



wassalam...

Jumaat, 29 November 2013

my big day...part 1

Assalamualaikum w.b.t..

morning...hari pagi ke dua di sintok sejak setahun lebih meninggalkan tempat yang penuh kenangan ini...
sungguh...perasaan sangat gembira kerana dapat bertmu sahabat2 lama, adik2 junior lama dan baru...for your info, Ana berada di Sintok,Kedah kerana akan menghadiri my big day yang akan berlansung 3 hb Dis 2013. Alhamdulilah...jubah konvo pun dah amik semalam..really berdebar dan excited menunggu hari tersebut...




semoga ALLAH permudahkan segalanya..aminn..setelah 3 tahun setengah akhirnya, hari yg ditunggu bakal tiba..family Ana akan datang 2hb ni n stay kat rumah sedara before dtg sini..really teruja...akan tetapi keadaan cuaca disini yang tidak menentu memungkinkan untuk berlaku hujan anytime..so,kemugkinan bergambar selepas konvo adalah 50/50..tp, tak tahulah kan,sbb ALLAH yg tentukan perjalanan alam ni..so,kita sbg hambaNya terima apa sahaja dengan redha...iye tak? pastinya ada hikmah yg tersembunyi andai ujan berlaku...jgn berprasangka buruk pada ALLAH...




Jumaat, 22 November 2013

As- Syahid Ammar part 2

Assalamualaikum wb.t..

alhamdulilah...walaupun beliau sudah bersama dengan penciptanya kini..aura dan semangat Allahyarham seakan mengalir...kebaikan dan kemuliaannya sentiasa dikenang sehingga akhir zaman...insan yang dimuliakan sekalian langit dan bumi...sungguh luar biasa pemuda ini...rententan daripada ramai yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang Allahyarham, satu pages telah ditubuhkan di facebook oleh ahli keluarganya dan Ana adalah antara yang mengikutinya kerana semangat untuk mengenali beliau seakan tidak pernah padam...ingin sahaja mencoret tentang beliau walaupun Ana tidak mengenali arwah apatah lagi berjumpa dengannya..cukup dengan mempunyai hubungan silaturahim sesama muslim dengannya sudah membuatkan diri ini bangga kerana mempunyai saudara seislam sepertinya...Ana percaya, Allahyarham Ahmad Ammar akan sentiasa 'hidup' dalam diri setiap manusia yang cintakan agamanya..subhanallah...

 Şehıdımız Ahmad Ammar
::yang setakat ini sudah mecapai 12835 orang follower ketika entry ditulis..:: let's follow  Ammar :)



melalui pages ini segala yang kita ingin ketahui tentang Allahyarham,akan diupdatdari semasa ke semasa dan tujuan ia ditubuhkan adalah menyahut gelombang perubahan ke arah yang lebih baik kesan daripada pemergian Şehıdımız (Syahid kita) Ahmad Ammar ini..semoga pahala dan kebaikan Allahyarham terus mengalir dan memberi inspirasi kepada pemuda pemudi lain agar mencontohinya..inshaa ALLAH...


Melalui laman itu juga satu kisah telah dikongsikan oleh sahabat arwah semasa pengajiannya di turki yang pastinya menyentuh tiap sanubari...bacalah..dan hayatilah..


credit to :-  Şehıdımız Ahmad Ammar
                -dan penulisnya,  MUHAMMAD BiN AHMAD ZAHiD


Oleh    : MUHAMMAD BiN AHMAD ZAHiD
Tarikh  : 20/11/2013
Tempat: İSTANBUL,TÜRKİYE""

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bismillah...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Oleh krn rmai yg brtanya dan ingin mngenali lebih dekat siapa Al-Marhum Ahmad Ammar Bin Azam yg baru2 ini mnggemparkn ummah dgn pemergian beliau mnghadap Ilahi. Maka sy sbg sahabat spengajian beliau di Turki brasa brtanggungjwab utk mmperkenalkn serta mem 'promote' kn sgl kebaikan yg beliau prnah lakukn smasa hayatnya mudah2an ia dikira ilmu brmanfaat yg dtinggalkan beliau (yg mana pahalanya brterusan shingga kiamat). Harap kpd siapa yg baca, baca lah smp tamat. Maaf ia agak pnjang dan akan mngambil masa paling kurang 20 minit dgn bnyak ayat yg x trsusun.

Beliau ntara student Msia trawal ( beliau batch ke 2, sy ke-4 walaupun smp skrg student msia d Turki x smp 35 org pun) yg mlawan arus perdana apabila mmilih Turki sbg destinasi pngajian setelah SPM. Sbb tu kami pggil beliau Abg Long. Agak aneh, seorang yg pernah dinobat sbg pelajar kedua trbaik SPM 2010 di RMC dgn pencapaian 9A1 1A2 mmilih utk smbung d Turki, Negara yg sering dlabel sbg Negara eropah yg 'sakit'. patutnya beliau ke tempat yg lebih brprestij. dah la amb Turki, ingatkn amb medic ke, atau engineering, tgk2 amb sejarah, bidang yg sering diamb oleh student gred C dan D, sjarah Uthmaniyyah plak tu. MashaAllah. Bila prtama kali sy tnya beliau knapa pilih Turki dan amb sejarah. Jawapan beliau "Turki ni dulu prnah jd pusat Dunia Islam 600 tahun, xde kuasa dunia yg lg lama drpd tu, Negara lain pun respect n tunduk dgn Turki, knapa kita x bngga, tu sjarah kita. kita boleh kmbalikn balik sjarah tu. lpstu kita ni da blaja tinggi2 last2 org yg blaja lebih2 kurang plak control kita. sbb tu ana amb sejarah". Cukup trsentak dgn jawpan tajam beliau.

Beliau seorg yg sgt pndiam, tp skali beliau cakap, smua org nk dgr dan akan ingat ap yg beliau cakap. Beliau jg sgt susah nk gelak ketawa, tp skali beliau ketawa smua org ingat bila dan apa yg buat beliau ketawa. Beliau jgn haraplah nk brckp dgn perempuan, sgt kekok klu beliau dlm situasi trsebut. prnah skali beliau bwk student msia overseas yg dtg cuti d Turki dn kebetulannya perempuan, oleh krn beliau malu nk bg tahu kt perempuan trsebut, beliau call seorang sahabat kami yg amb master d Turki utk tlg bg tau perempuan tu apa yg dia nk bg tau. Padahal beliau ad dpan prempuan trsebut. MashaAllah begitu skali beliau mnjaga dirinya.

Beliau seorang yg sgt rajin menolong, klu ad prgrm ap2 d rumah, beliau org yg pertama smp utk bantu bentang tikar, sapu2, kadang2 masak dan hidangkan makanan. beliau jgla yg last skali balik sbb nk bantu gulung tikar, sapu2 balik, basuh pinggan dn bungkuskn makanan. Sungguh luar biasa akhlak serta tingkah laku beliau. Beliau sgt sopan santun, sgt brjaga2 ketika brtanya dn sgt brdisiplin. sbb beliau prnah ckp "dulu mse kecik2 mmng kuat ah main2 tp lpas masuk RMC mmng kna train habis". Sy cukup rapat dgn beliau dan keluarga beliau malah sy mngenali bapa beliau Hj. Azam sudah 10 tahun. mana tidaknya msa first time sy ngaji dpan org umur 8 tahun, atas prmintaan bapa beliau lah yg ketika itu masih Presiden ABIM, sejak itu lg sy aktif dlm prgrm ABIM dan WADAH sehingga kini. Sejak sy smp d Turki, klu sabtu ahad, sy akan prgi ke rumah beliau dkt Fetih Mahallesi (hari2 lain sy d asrama Turki) ,mkan sma2, beliau masak, brsukan, brdiskusi smp tulis kt whiteboard dan akan tidur d biliknya. ntara cara beliau ialah sbelum tidur dan bangkit dr tidur, beliau akan tepuk tilam dan baca 3 surah Qul, pd masa tu sy ingat mungkin dr sek. menengah lg kot dia mcm ni. Beliau sering tidur lewat krn mmbaca buku (buku2 nya bnyak yg dah ghabak dan bnyak tulisan menunjukkan yg mmng beliau mmbacanya). Bulan lpas, sy dminta utk bentang mngenai sejarah Uthmaniyyah di laman Univ. Terbuka Anak Muda (UTAM), beliaulah yg sy jdkn rujukn utama. beliau pun bg la buku2 dan article2 sbg prsediaan utk sy. Beliau jg cadangkn supaya setiap minggu mesti ad student yg akan present mngenai apa2 ikut bidang masing2.

Ketika Eid Adha yg lalu, kami (student Msia) brkump. brsama2 selama sminggu. dlm seminggu tu ad 1 hari full prgrm dr pg smp mlm. kami dibahagi2 ikut kump. Dtakdirkn Allah, kump sy dketuai oleh beliau. tp yg lawaknya nama kump sy yg beliau bg.oleh sbb beliau sgt suka Sultan Muhammed Al-Fatih, maka nama kump kami yg beliau bg ialah 'Fatih Var Mı?' yg brmaksud Fatih ade ke? sgt kelakar sbb nama kump kami soalan. Jd setiap kali nama kump kami dpanggil, smua akan ketawa trbahak2 trmasuk kami dn beliau sendiri. Tugasan kami adalah pg ke muzium Atatürk dn buat skit research. Dlm muzium itu, beliau seolah2 jd penceramah apabila sgl gambar2 yg ad dlm muzium trsebut beliau trangkn dgn detail lebih drpd petugas2 muzium trangkn pd kami.

Ad skali tu time mkan mlm d rumahnya, beliau crita pngalaman beliau smasa mngikuti misi kmanusiaan d Syria. Beliau kt,"Ana ni bukannya reti Arab". smua org yg mnyertai misi ini tahu bhs arab dn bila tentera Syria tnya dr mna dtg, mrk jwb Syria (walaupun bukan sbnrnya). bla smp turn beliau dtnya, beliau jwb Maliziya, trus x dpt masuk. Alhamdulillah beliau brjaya jg cari jln belakang dn masuk pd waktu mlm scara smbunyi. Sbelum bliau pg, beliau prnh kt "ana klu tgk prempuan2 Turki ni msti rsa mcm nk kena kwen da ni, x tau sbb apa". ketika beliau brmalam d wad hospital Syria , beliau trdgr bunyi bom yg sgt kuat, trus beliau mengucap dn brsedia utk syahid (krn salah satu tujuan beliau ke Syria jg adlah utk syahid). kemudian x de apa2 brlaku beliau trus tidur. Dlm tidurnya beliau brmimpi brtemu bidadari. Ketika hari terakhir beliau d Syria, beliau ad brtanya dgn sorang pemandu di Syria (kbetulan driver tu boleh ckp inggeris skit2) "knapa pemuda2 kt sini brani betul dn nk syahid" driver tu jwb "pemuda kt sini da x pandang da harta bnda dan wanita2, diorg sume hnya tggu syurga dn bidadari syurga, sbb tu diorg nk syahid". Beliau pun ceritakan apa yg beliau mimpi, driver tu kt "awak ni boleh mati syahid ni". Sekembalinya beliau ke Istanbul dgn slamat, kami pun (psl baru habis baca buku 'Kemenangan yg Tertangguh oleh sdr Hasbie Muda) gelarkn beliau 'Syahid yg Trtangguh'. Bila beliau cerita pd kami yg beliau mimpi. kami smua gelak dan kata, "nta ni kuat sgt brgurau". Namun hari2 berikutnya beliau mmng brubah, setiap kali beliau pndang prempuan, tiada apa2 yg drasainya. 'Ajeeb!!!

Prnah jg beliau minta pd sy, "nta tlg ngaji time ana kawen nnti ye" sy pun jwb smbil trsengheh "dah dkat ke? dgn org mna?" Beliau jwb "ana mintak ayah ana carikn, ayah nk cari org bosnia" ktanya smbil brseloroh. Beliau jg ckp "nnti klu kt ana meninggal kt sini pun nta tlg ngaji jg skit paling2 pun Qul huAllah pun ok la" sy pun jwb "x yah la ckp2 mcm tu".

Bbrp hari sblum beliau pergi mngahadap Yang Maha Esa, kami brtemu dlm satu majlis makan malam di Çamlıca. turut dhadiri oleh menteri pelancongan, Dato' Seri Nazri Aziz. Kbetulan bbrp hari sbelum itu pula, sy brkesempatan brtemu dgn Menteri Luar Turki, Dr. Ahmet Davutoğlu (nnti sy terangkn knapa sy selitkan nama Dr. Davut). Beliau tanya sy mcmna bleh jmp Dr. Davut sbb beliau nk sgt jmp dgnnya. Sy jwb Dato' Seri Anwar Ibrahim yg bwk jmp msa dia dtg Beşiktaş hari tu. Beliau kt Dr. Davut seorang yg sgt bijak. Gandingan EGD (Erdoğan, Gül, Davutoğlu) shj dah boleh gerunkn musuh2 Turki. Pd mlm itu beliau brcakap bnyak lebih dr biasa.

HasbunAllahu wani'mal wakeel, Wallahi x sy sangka2 itulah prtemuan perpisahan kami di ardhillah ini krn 2 hari slps itu, insan yg sudah sy anggap sprt abang dn murobbi tlh dpanggil mnghadap Tuhannya. Beliau prgi meninggalkn kami dan ummah buat slama2nya. Saat beliau ingin melintas d jln raya, kaki beliau trgelincir krn jln mmng agak licin, trus dlanggar sebuah ambulan kena bhg bahu bliau (faham2lah ambulan Turki laju mcmna). Kami trus ke hospital utk urusan forensik. Ibu bapa beliau tiba d airport pd besoknya dgn keadaan yg ckup tenang (sy x prnah melihat wajah setenang mrk yg baru shj kehilangan seorang prmata yg lebih awal dpanggil olehNya, malah beliau mrupkn satu2nya anak lelaki dlm kluarga). Sy masih x dpt trima hakikat ketika itu, ia sprt mimpi. Setelah jenazah dmandikn, kelihatan peluh msih ad pd wajah beliau. Sy knal muka beliau time tidur dn begitu lah wajah yg sama pd ketika itu, mmng rasa mcm nk kejutkn je. Namun Allah lebih mnyayangi beliau.

Ketika jenazahnya d solatkn di Masjid Ayyub Al-Ansaari, ribuan yg hadir. Pd ketika itu, saya yakin beliau seorang yg tiada musuh. Rakan2nya sama2 ponteng klas pd hari itu sbb lecture2 pun x dtg univ. smata2 utk brsama solatkn jenazah beliau. Saat dkebumikn di prkuburan Eyyüp Sultan Camii, rmai yg x sangka beliau boleh dtempatkn d situ (krn prkuburan tresbut jg ad maqam sahabat Rasulullah S.A.W, Abu Ayyub Al-Ansaari serta para mukminin yg lain, jd agak luar biasa klu org yg tiada kaitan dgn krajaan tmbahan pula foreigner utk dtempatkn d situ) MasyaAllah. Ketika itu, kwan2 univ. beliau turut mmakai lencana gambar beliau pd pakaian masing2. Dlm video ini, sbnrnya bukan sy djemput utk bc surah Al-Ikhlas (x sprt yg trtera dlm video), tp sayalah yg minta utk baca. Sy ckap dkat Hoca bhw Al-Marhum prnah minta sy bc pd msa ini. Sy pun baca surah Al-Ikhlas sbnyak 3 kali (dlm video tu kali prtama), kali ke2 dan ke 3 sy sebak dan x dpt menahan air mata yg mengalir mengenangkn prmintaan beliau smasa hayatnya yg pd masa itu sy fikir beliau brgurau. setelah selesai urusan pengkebumian, bapa beliau jmp dn kata pd sy smbil senyum "nnti bc lama2 lg", sy trdiam, hati sy kata pkcik ni x rsa sedih ke, sy lebih emosi dr bapa beliau ketika itu. Pd keesokan harinya, bapa beliau mndpt pnggilan telepon dr Dr. Davut yg turut mngucapkan takziah. SubhanAllah, siapa sangka org yg teringin sgt beliau nk jmp smasa hidup tp x brkesempatan. Namun saat beliau pergi turut mndpt pengetahuan org itu. Bbrp hari yg lalu, fakulti beliau d Univ. Marmara tlh menanam sbuah pokok yg dberi nama smpena nama beliau. Papan utama d Marmara Univ tertera "AHMET AMMAR, BİZ ÇOK SEVİYORUZ" y g brmaksud " Kami amat merinduimu Ahmad Ammar". Bapa beliau tatkala melihat suasana trsebut kata pd sy smbil mnggeleng kepala "ini bukan anak yg pkcik didik ni, mesti ad org lain yg didik dia smp ke tahap ini."

Last skali sblum beliau pergi, status terakhir beliau d FB surah Taubah ayat 111 yg mana Allah brfirman "Sesungguhnya Allah mmbeli org2 mukminin, diri mrk serta harta mrk dgn syurga" ckup mmberi kesan kpd sesiapa shj yg mmbcanya. Sy redha beliau tetap telah pergi. hnya ilmu, nasihat dan smangat yg beliau tggalkn pd sy. kalau dulu org sebut Fatih var mı? pasti akan ketawa trbahak2, namun kini kalau dsebut lg, hnya wajah beliau yg akan dkenang dan air mata akan mngalir. Rmai diantara kami ingat apa yg jd pd beliau akan mnjadi kerisauan ibu bapa d luar utk mnghantar anak2 mrk ke Turki. Namun kuasa Allah rupa2nya beliaulah pncetus dan pembuka mata kpd masyarakat utk mula mngenal apa itu Turki dsamping mnjalinkn hubungan yg erat ntara Msia dan Turki.

Sungguh, beliau hebat,hebat, mmng hebat!!!. Moga dgn hnya menonton video ini rmai lg pemuda2 yg akan mengikut jejak wira uthmaniyyah ini. Sy pasti dan akan slama2nya mencemburui beliau. "Abg Long Ammar Ağabey.Seni çok seviyorum". Doakan beliau dtempatkn brsama para mukminin.

Al-Faatihah.


wassalamualaikum w.b.t

Khamis, 21 November 2013

Siapakah As-Syahid Ahmad Ammar b Ahmad Azam?

Assalamualaikum...w.b.t.

sudah lama tidak mengupdate tapi kali ini hati tergerak untuk menulis tentang seorang anak muda yang telah dimuliakan ALLAH dan manusia semasa hayat Allahyarham,apatah lagi semasa berada di alam barzakh..subhanallah,...maha suci ALLAH...'kehilangannya' memberi kesan kepada semua tidak kira yang mengenali @ tidak..mugkin agak terlambat untuk saaya membicarakan tentang ini..kerana saya hanya mengetahui tentang Allahyarham melalui facebook yang mana sebuah pages telah mengupdate tentang Allayarham Ahmad Ammar bin Ahmad Azam ini...jujur..hati saya terus tertarik untuk mengenali kepada pemuda 20 tahun yg begitu cintakan agama ALLAH ini..terus saya mencari sedikit maklumat berkenaan Allahyarham.. dan akhirnya, saya dapat mengurai tanda tanya,siapakah beliau dan melalui youtube, kredit to Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD)
klik untuk video penuh
 : semasa entry ditulis, sebanyak 874,593 telah view..tidak mustahil akan mececah 1 juta kerana begitu ramai ingin mengenali insan mulia ini...
Sy dapat mengenali serba sedikit siapakah beliau...sungguh,hati kecil ini cukup sebak dan tersentuh..

Ammar meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di kota Constantinople, Turki pada 2.11.2013. beliau dikebumikan di Constantinople bersama para sahabat Rasulullah s.a.w..ALLAHUAKBAR..betapa beruntungnya Ammar!

betapa Allahyarham disayangi semua orang..tidak hairanlah bilamana orang berebut-rebut untuk mengusung jenazahnya..dalam usia yg begitu muda, iaitu 20 tahun, Allahyarham telah melakukan banyak perkara yg baik dan mulia..seorang anak muda yg begitu cintakan akhirat..sungguh,saya begitu kagum dengan semangat Allahyarham..Ammar pencetus semngat untuk anak muda lain untuk berjihad di jalanNya...membawa bekalan abadi kesana..


Ayah dan ibunya dilihat tenang dan cukup tabah menghadapi kepergian selama-lamanya Ammar..anak lelaki tunggal dalam keluarga...setenang wajahnya semsa dikafankan..Allahyarham seolah-olah sedang tidur dan peluh membasahi dahi dan kelopak matanya..betapa beruntungnya ayah dan ibu as syahid Ammar..sejuk perut ibu mendapat cahaya mata sesoleh Allahyarham yang akan menanti mereka di syurga..Inshaa ALLAH...

"Apabila tiba di Malaysia, beritahu orang lain bahawa kamu adalah ibu kepada seorang anak yang syahid" kata Hoja kepada ibu Ahmad Ammar.

berikut adalah perbualan Ammar bersama kakaknya..


dengan seorang kenalan..

kredit gambar to jkkkfc

p/s : semoga lebih ramai Ahmad Ammar akan dilahirkan kelak..Inshaa ALLAH..Amin...Al-Fatihah untuk arwah dan semoga tenang disisi-Nya bersama Abu Ayyub Al-Ansori r.a di syurga yg abadi..Inshaa ALLAH..

::semoga aku juga bisa diizinkan ALLAH untuk syahid di jalan-Nya seperti mu,..amin...::


wassalam





Sabtu, 5 Oktober 2013

KIJANG RATAH HARIMAU

Assalamualaikum..

alhamdulilah,,,syukur ke hadrat ILAHI kerana dgn izinNya, Kelantan mara ke suku akhir menentang JDT dilaman sendiri sebentar tadi..ini adalah senarai penjaring gol


Kelantan 6-1 Johor DT

19' Norfarhan
33' Piya
42' Safee Sali
44' Obinna Nwaneri
46' Dickso
61' Norfarhan
88' Indra Putra


aksi yg mendebarkan sepanjang perlawanan berlangsung..dan berlaku beberapa insiden yg tidak disengajakan..selain kenduri gol,malam ini juga kenduri kad kuning..cik teah rgk melalui live streaming je td.. komen peribadi cik teah ttg perlawanan tadi..

1) pengulas mmg nak kondem kelantan..
2) piya dan farhan  agak menyerlah
3) diskson umpama kereta kebal bilamana diasak pasukan lawan
4) keeper JDT gemuruh *mungkin ni pengalaman pertama utk pertandingan yg besar
5) byk percubaan indra yg gagal
6)pertahanan JDT longgar *hanya aidil yg dilihat bekerja keras

apa pun, 18 oktober ini penentuan ke final dgn bertemu musuh tahun 2012 iaitu ATM..apa pun, selamat maju jaya kelate..THIS IS KOTA BHARU



                                                  scoboard di Stadium keramat TRW..


p/s : tahniah utk KELANTAN..

pertemuan epik

assalamualaikum..

tinggal 1 jam 15 minit lagi utk kita menyaksikan pertemuan yg boleh dianggap sbg epik dalam kancah bola malaysia yg menemukan musuh tradisi, iaitu pasukan Kelantan dan JDT..masing2 hangat memperkatakan tentang perlawanan yg akan berlangsung tidak lama lagi..masing2 ada rumors mereka sendiri ttg game pd mlam ini..kalau cikTeah sendiri, tentulah pasukan The Red Worriors..malam ini pertemuan akan berlangsung di stadium keramat pasukan TRW iaitu SSM1V di Kota Bharu dan debaran makin dirasai..inshaa ALLAH, ada rezeki, kelantan menang...menang@ kalah itu adat bertanding..semangat kesukanan itu penting..tak gitu?


p/s : apa pun, gud luck utk kedua-dua pasukan dan sepak mula akan bermula tak lama lagi..

Jumaat, 4 Oktober 2013

takdir..

Assalamualaikum..

takdir ataupun qada dan qadar..satu yg kita xjangka sbb takdir tu ALLAH yg punya..dan sbg org Islam,kita wajib percaya kpd qada' dan qadar. setiap insan, takdir hidup mereka berbeza-beza..termasuklah sy sendiri...kalau diberi pilihan, tentunya kita nak takdir hidup kita sentiasa indah dan manis. tapi, apa yg ALLAH dah tulis utk kita, xkira pahit atau manis, itulah yg sebaiknya.. 
kadang2, org tak boleh terima takdir hidup dia yg menyedihkan..tanpa dia sedar ALLAH sedang uji dia untuk lihat sejauh mana kita redha dan sabar dgn apa yg telah diberikan olehNYA..ALLAH Maha Penyayang, DIA tidak akan sesekali mrmbebani hambaNYA melebihi batas upaya manusia itu sendiri..ALLAH uji kita sbb DIA sygkan kita..sbb DIA nak kita selalu dekat dgnNYA..
tapi, kita hanya manusia biasa,kdg2 kita tak pernah fikir, tiap kejadian yg berlaku dalam hidup kita adalah kerana takdir..kerana ALLAH yg menginginkan ia berlaku kpd kita..dan pastinya ia ada hikmah yg tersembunyi..



nota kaki : Tetap menanti andai itulah takdir ALLAH utk ku..

Jumaat, 19 Julai 2013

Selamat Hari Pekerja!!

Assalamualaikum...

Hyee sume sahabat Cik Teah ya..? apa khabar? mcm mana ya dgn puasa utk hari ke-11 ni? sedar xsedar, kita dah nak masuk fasa ke-2 Ramadhan dh..begitu cepatnya masa berlalu.

okei...according tajuk di atas...hehe..jgn pas ni tetiba ada yg belek kelendar pulak ya..actully..semalam(jumaat yg mulia), dgn ini CikTeah ingin mengistiharkan mulai hari itu, Cik Teah dah bergelar seorang pekerja dan secara tidak langsunya, Cik Teah sudah layak untuk menyambut Hari Pekerja yang jatuh 1 Mei tiap tahun kan? hehehe..

iya..ia terasa amat berbaloi bila mana semasa menjalani training, pelbagai susah payah telah dilalui untuk bertahan ke hari yg terakhir training..balik keje, kene buat homework..hafal tu, hafal ni.. yup, this job very difficult actully if we does't have the strenght and spirit to sucess..i hope i can do it.. in shaa ALLAH...

yup..starting that day, all my ' habit' will change.. 7 o'clock turun rumah, n 7'o clock sampai rumah..,bila dah jd org KL, jem, monorail, jalan adalah sebahagian daripada kehidupan baru yg bakal dilalui sehingga CikTeah xtahu lagi sampai bila.. adakah i will survive? only ALLAH knows..yg seronok ialah dalam masa 5 hari training, Cik Teah dh dapat ramai kawan..mcm2 perangai diorang ni even di awalnya Cik Teah agak 'ralat' sedikit..doa Cik Teah agar diri ini sentiasa istqamah degan apa yg Cik Teah pertahankan skrg wlau byk 'godaan' yg dtg....amin..

niat dtg tempat org ni sbb nk cari pengalaman dan rezeki yg halal..tak pernah ada niat yg lain..semoga ALLAH permudahkan...

nota kaki ; Bukan senang untuk senang, bukan susah untuk susah

Sabtu, 13 Julai 2013

Detik-detik terakhir seorang penganggur.. :)

Assalamualaikum sahabat-sahabat Cik Teah..
pejam celik,celik pejam, ari ni dah 5 Ramadhan..
hari ni hari Ahad.. hari terakhir utk aku nikmati kebebasan sebagai seorang penganggur..
hal ini kerana esok, Isnin Cik Teah akan mula bekerja secara rasmi di UTS Marketing Solutions.
alhamdulilah..rezeki Ramadhan..macam2 perasaan ada berdebar, takut..yela, lepas abis belajar * grad bulan 10 nie, inilah job rasmi pertama Cik Teah sbb siap kena buka akaun kat sebuah bank.walaupun agak leceh, tp terpaksa ikut jugal sbb prosedur.

Hari ni ,lepas subuh n ngaji cket, boleh lagi lah bersenang-lenang on9, update status, tgk tv bagai..ase bebas je..tp, esok..lepas subuh, detik kebebasan itu akan hilang...hhuuhuhu..apa pun, hopefully semuanya berjalan lancar esok., bermula dari turun ke rumah hinggalah kembali semula ke rumah..in shaa ALLAH..esok kene prepared 'bekal' siap2 kene berbuka dalam bas@ monorel.. harap2 Cik Teah tak akan tertinggal solat terawikh... amin...aku kene terima sbb itu adalah takdir yg ALLAH tetapkan utk aku..walau sesusah mana pun.. aku x boleh give up dan mengalah..

Alhamdulilah YA ALLAH...terima kasih utk segala kurniaan-Mu ini...moga hamba-Mu ini tidak leka dr terus mengingati-Mu..jadikanlah aku hamba yg bersyukur.

for my family, i really miss all of you.may ALLAH always protect and bless them..hopefully raya nanti dpt lah beraya kat kampung halaman..in shaa ALLAH...

n for someone  yg far from my eyes but  close at my heart, jaga diri, jaga iman :)


setakat ini dulu ya shabat-sahabat..jaga diri, SELAMAT BERPUASA
 wasalamualaikum,,


nota kaki : alhamdulilah..




Jumaat, 12 Julai 2013

Rindu

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan to all my dearest friends..! macam mana hari ke-3 Ramadhan.? hopefully, semuanya baik-baik sahaja.. In shaa ALLAH...

ok, pernah dgr tak lirik lagu nasyid nie?

~~ rindu itu adalah, anugerah dari ALLAH..
     insan yang berhati nurani, punyai rasa rindu.
    

setiap manusia pastinya akan ada perasaan rindu...tak kira waktu dan masa, bila kita berjauhan dgn org yg kita sayang, perasaan rindu akan ada.. keluarga, sahabat, dan insan tersayang..so, the question is?

 how we must we manage this feeling if the technologies can't connect us with someone that we miss??

ahaa.. soalan yg bagus..

actully, cara yg paling efektif untuk kita 'mengawal' perasaan tersebut ialah dengan DOA..
yaa.. doa.. doa adalah penghubung terbaik dan mengatasi segala teknologi...ALLAHUAKBAR!! indahnya penghubung itu kerana ALLAH ada diantara kita dan orang yg dirindu..



p/s : sebaik- baik rindu ialah rindu kepada ALLAH dan Rasulullah.. :)

Hadis Palsu Berkenaan Fadhilat Tarawikh

Assalamualaikum and salam Ramadhan..

begitu cepatkan masa berlalu... dah 4 hari dah muslimin dan muslimat berpuasa di bulan yg mulia ni.. alhamdulilah... cik teah pula Ramadhan tahun ni berpuasa di rantauan.. sekali lagi bergelar 'perantau worrior'.. tp alhamdulilah, ALLAH bagi kesemptan kat Cik Teah untuk menyambut 1 Ramadhan bersama family tercinta.. okey, banyak Cik Teah nak share sebenarnya, pagi tadi lepas sahur and solat subuh, teringin share  perkara PENTING..

1) penyebaran hadis palsu tentang kelebihan dan fadhilat solat terawikh.. mungkin perkara ini sudah lama, namun masih ramai yg keliru dan tak tahu.. ekoran dari situ, ramai lah yg share dan post kat facebook n blog ttg perkara ini walaupun mereka tidak tahu kesahihannya...masyaALLAH...


p/s : INGAT YER RAKAN2..HENTIKAN PENYEBARAN HADIS2 PALSU..

Isnin, 27 Mei 2013

:)

assalamualaikum...
hyp! sudah agak lama tidak bertandang ke mari.. misi hari ni nak mengemas apa yang patut..buang segala sawang yg bermaharajalela,tukar perabot dulu..dll..hehe..quite busy..huhu..

ermm..hari ni second day teah berumur 24 tahun...semalam my birthday..epi bday to me...hehe :)
banyak yg berlaku sepanjang semester pertama tahun 2013 yg dah nak abieh nie...huhu...ada suka,ada duka..tp, biasalah kan? kehidupan..ada pasang surutnya...

tadi dapat coll minta dtg interview..suka tu memanglah suka..alhamdulilah sgt2..tapi,this place not mine..this is KL..not Kelantan.. i can imagine how i want and must starting new life without my family if i got the job..what i gonna to say..?? ALLAH..nak tinggal kat mana, pengangkutan lagi...hurmm..actully, teah bukanlah manja...tapi, tinggal almost sebulan kat sini, KL memang xkena dengan 'jiwa kampung' ini...huhu..

apa pun, i must face it..hope fully i can hadapi semua ni..insha ALLAH..ingat, ALLAH sentiasa ada untuk hamba-Nya..jadi..kita mesti kuat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...